Leidingschema’s, de bar en vroeg opstaan - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Albert Jan Timmerman - WaarBenJij.nu Leidingschema’s, de bar en vroeg opstaan - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Albert Jan Timmerman - WaarBenJij.nu

Leidingschema’s, de bar en vroeg opstaan

Door: Albert Jan

Blijf op de hoogte en volg Albert Jan

16 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Hoi allemaal, iets meer dan een week geleden dat ik wat van me heb laten horen maar we drijven nog. Gisteren waaide er windkracht 9 en hadden we 4 meter golven. We hadden een stabilisator (soort vliegtuigvleugel onder water om de bewegingen van het schip een beetje tegen te gaan) uit staan. Ik hoorde dat er in de passagiersgedeeltes kots tot in de trappenhuizen lag. Ik heb nergens last van gehad, ik heb geslapen als een rots. Ik zal even kort beschrijven hoe mijn dag er uit ziet.

05:45 De wekker gaat, ik spring uit mijn stapelbed, stap onder de douche etc. Vervolgens schiet ik snel mijn overall aan (inmiddels allang niet meer spierwit). Ik wandel een kleine 100 meter naar achteren door de main corridor (gang van voor naar achteren door het schip, een soort van aorta voor het schip).
06:15 De controlekamer. Daar pak ik een kop koffie en word echt wakker.
06:30 Wachtoverdracht. De Hondewacht (van middernacht tot nu) draagt aan ons de wacht over. Ze vertellen welke systemen er bijstaan en welke niet. Hoe het staat met drinkwater, brandstof en overboordafsluiters (zeker in Alaska erg belangrijk want je mag niet zomaar en eigenlijk nergens iets overboord gooien en daar staan torenhoge boetes op). Ook worden alle bijzonderheden gemeld, dat kunnen orders zijn die de brug doorgeeft (bijvoorbeeld dat ze straks een extra motor bij willen hebben om sneller te varen). Als de wacht is overgedragen zetten Pradeep (4e engineer) en ik onze headsets (communicatie met de senior watchkeeper in de controlekamer) op en gaan naar beneden de machinekamer in. Onderweg pakken we nog even snel wat te eten mee want dat staat dan net klaar. Als er dan niet direct iets hoeft te gebeuren dan beginnen we aan onze wachtronde, we checken alle motoren op oliepeil, lekkages, temperaturen etc. Verder kijken we naar lekkages in het algemeen, kijken de tientallen systemen na op correcte werking. Het technische verhaal komt later als ik er ook wat foto’s van heb. Maar als er wat moet gebeuren dan gaan we dat doen. Dus bijvoorbeeld de drinkwatermaker (ook volgende keer) die bijgezet moet worden. Een boiler die we aan moeten zetten. (Boiler? Huh, ja maar dan wel een van 10 meter hoog en 2 meter in doorsnede, 2 stuks). Eigenlijk de bediening van alle apparaten die beneden staan.
09:45 Naar boven, koffie zetten, thee maken (we hebben een aantal Britse engineers) en natuurlijk de koekjes halen bij de bakkerij. Eigenlijk best wel een prima taakje, even uit de machinekamer, even naar de bakkerij waar het superlekker ruikt. Vandaag was een van de engineers jarig en decoreerden ze nog even in 2 minuten een taart.
10:00 Koffietijd. Alle engineers in de controlekamer, kop koffie en even zitten.
10:30 Weer aan de slag. De machinekamer in en verder met de wacht.
12:15 Naar de controlekamer en de wachtoverdracht voorbereiden, een hoop papierwerk en de gegevens verzamelen die voor de volgende wacht belangrijk zijn.
12:30 Wachtoverdracht. Vervolgens gauw naar de mess om te eten, warm eten want we eten hier natuurlijk twee maal per dag warm.
13:00 Overtijd. Het heet overtijd maar iedereen die wachtloopt doet 6 uur wacht per dag en daarna nog 4 uur onderhoud aan zijn of haar toegewezen onderdelen van de machinekamer. Voor mij betekent dat dat ik mag gaan tracen. Zoals ik vorige week al zei moet ik dan de leidingen gaan nalopen om te begrijpen hoe alle systemen werken en waar alle afsluiters zitten. Daar ben ik nog wel even mee bezig want zoals ik in het volgende verslag zal beschrijven hebben we hier nogal wat spullen staan.
15:00 Het welbekende koffieritueel.
17:00 Het einde van de werkdag. Lekker in je overall naar de bar, potje dart, even wat drinken etc. Dat doen we omdat we dan wachten op het chique eten dat we hebben besteld uit de main dining room (laatst had ik escargots (klinkt in het Frans chiquer), jumboshrimps en een heerlijke stirloin steak). Dat wordt geserveerd op borden met het HAL logo en een gouden randje en met zilver bestek er bij alleen je zit in je vieze overall aan tafel. Heb ik pas twee keer gedaan hoor, ik eet meestal gewoon uit de mess wat redelijk te eten is.
1930 Naar de hut, douchen en dan een lastige keuze maken. De mogelijkheden: A. even mailen, leidingschema’s uitwerken, opzoeken hoe dat ene systeem van vanmiddag ook al weer in elkaar zit etc. B. Even slapen/tv kijken (omdat de vorige nacht zo kort was) om dan om 10 uur op te staan en naar de bar te gaan of in een keer door te slapen tot de volgende morgen. C. Direct naar de bar. U zult begrijpen dat ik de juiste balans nog niet gevonden heb. En grote kans dat ik hem niet ga vinden ook.

Dat is kort samengevat mijn dag maar stiekem duren ze wel heel erg lang en zijn ze best zwaar. Zoals je misschien wel gemerkt hebt ben ik op geen moment van de dag buiten. Dat klopt ook wel een beetje. Vandaag ben ik nog niet buiten geweest en ik ga straks dan ook nog even mijn uniform aantrekken en naar het promenade deck (loopt helemaal rondom het schip) voor wat frisse lucht. Hoewel de machinekamer me erg bevalt tot nu toe vindt ik dat toch wel een erg groot nadeel want het enige moment dat ik naar buiten kijk is door onze kleine patrijspoort in de controlekamer. Nou moeten jullie niet denken dat het niet leuk is want ik heb het super naar mijn zin hier.

Verder ben ik in Juneau even de wal op geweest, met een groot deel van de engineers, officieren en anderen aan boord naar de Viking, een bar. En zondag ben ik in Seward de wal op geweest. Ik moest een zaklamp hebben want dat is handig in de machinekamer en we zijn nog even wat gaan eten in een super Amerikaanse bar. Want dat wat ik inmiddels gezien heb van Amerika is echt precies zoals je verwacht. Alleen maar grote auto’s, grote koffie’s en echte Amerikanen. Ik heb trouwens ook nog maar weinig passagiers gezien. Sommigen zeggen dat dat wel lekker is maar het is ook wel vreemd want we hebben er 1400 aan boord.

Voor zover weer een van mijn zeer beknopte verhalen :p. Ik ga afsluiten want ik ga zo de lastigste beslissing van de dag nemen. Als je reageert mag je raden welke optie het is geworden. Ik weet het al….

Groetjes vanaf de Zaandam, Ap

P.S. Ik heb twee foto's bijgevoegd van de uniformen die ik tot nu toe heb gehad. De rest komt nog.

  • 18 Augustus 2011 - 11:26

    Rieks:

    Hoezo lastig? Lekker naar de kroeg.. zou ik tenminste doen...

  • 18 Augustus 2011 - 17:17

    Daan Opmeer:

    Ik denk optie C

  • 19 Augustus 2011 - 16:06

    Janneke :

    C....

  • 19 Augustus 2011 - 21:09

    Hillian:

    Als we je een beetje kennen is het optie C geworden.

  • 23 Augustus 2011 - 07:02

    Sander:

    Ceeeeeee !!!!!!! :) veel plezier ouwe!!!!

  • 24 Augustus 2011 - 06:20

    Wim:

    Hela hola Ap mooie verhalen uiteraard ga ik voor keuze C

    Al vaak je hoofd gestoten in de machinekamer??


  • 25 Augustus 2011 - 07:06

    Marco:

    Interessant verhaal, Ap! Hoewel die dagen inderdaad wel erg zwaar klinken! Nog heel veel succes & plezier vanuit Singapore!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert Jan

Voor mijn opleiding tot Maritiem Officier zal ik 300 dagen moeten (mogen) varen op een zeeschip.

Actief sinds 06 Juni 2011
Verslag gelezen: 1160
Totaal aantal bezoekers 68138

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 01 Juni 2013

2e stage bij Jumbo Shipping

07 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Eerste stage Holland America Line

Landen bezocht: