Pasen bij 30 graden - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Albert Jan Timmerman - WaarBenJij.nu Pasen bij 30 graden - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Albert Jan Timmerman - WaarBenJij.nu

Pasen bij 30 graden

Door: Albert Jan

Blijf op de hoogte en volg Albert Jan

31 Maart 2013 | Nederland, Rotterdam

Hej allemaal,

even een kort berichtje vanf de Rode Zee ter hoogte van Jeddah ongeveer. Het is hier bloedheet en heel erg vochtig. Van zweten is nog geen sprake want het is zondag dus vrij. Alleen de wacht van 4 tot 8 in de middag dus lekker relaxt.

Eergisteren zijn we door het Suez kanaal gekomen. Zuidwaarts vertrekken er twee konvooien. Het eerste vertrekt om 1 uur snachts ongeveer. Het tweede konvooi vertrekt als het eerste konvooi weg is. Het eerste konvooi vaart in een keer door naar de Great Bitter Lakes, dat is een uur of 8 varen. Daar gaat het hele eerste konvooi voor anker. Het tweede konvooi vaart de bypass in (een klein secundair kanaal voor de Great Bitter Lakes). Beide konvooien wachten daar op de het noordwaartse konvooi. Zodra het laatste schip van het Noordwaartse konvooi op de Great Bitter lakes is mag het eerste konvooi weer verder varen en het tweede konvooi wacht tot het noordwaartse konvooi voorbij de bypass is. Zo passeren de konvooien elkaar waardoor er zowel noordwaarts als zuidwaarts elke dag een mogelijkheid is om het kanaal te passeren. Klinkt wel relaxt in de theorie maar de praktijk is toch iets anders. Bij binnenkomst van Port Said (de ingang van het Suez kanaal aan de kant van de Middelandse zee) komen er allerlei figuren aan boord. Zo is daar de agent die allerlei papieren moet hebben, de inspecteur van het kanaal, vuilnismannen etc. En allemaal moeten ze een slof sigaretten hebben voor hun diensten. En alles moet snel, snel, snel en met veel geschreeuw. En dan de kanaal loodsen, de eerste was nog wel rustig maar de tweede, niet normaal. Schreeuwde moord en brand door zijn radio en tegen iedereen die hij tegen kwam. Nou goed, een beetje anders dan gebruikelijk kwam het dan ook dat we het tweede deel van het kanaal met het tweede konvooi meevoeren. Als je de precieze reden wilt weten dan moet je maar mailen maar wat een figuur.

Maar goed, we zijn er uit en varen dus op de Rode Zee. Na de rode zee komt de golf van Aden en daar zijn we nu dan ook op het voorbereiden. Prikkeldraad langs het hele schip ophangen en de citadel inrichten De citadel is een ruimte die helemaal af te sluiten is van de buitenwereld zodat de piraten geen gijzelaars kunnnen nemen. Alleen als er geen gijzelaars zijn en alle bemanning in de citadel is dan kunnen mariniers van de verschillende landen die hier patrouilleren een poging doen om het schip te boarden en het schip terug te nemen. In die citadel moet dus eten, drinken en wat communicatieapparatuur. Ook hebben we een drill gehouden met het alarm dat gaat mocht het zo ver komen.

Maar maak je geen zorgen, we zijn veilig hier aan boord (hoog vrijboord, redelijk hoge snelheid en nog wat andere zaken die ik liever ook alleen per mail vertel en niet op het wereld wijde web).

Ondertussen moet je ook nog opletten dat je de paaseieren uit je bed haalt voor je gaat slapen of dat ze niet in je schoenen zitten. Met de huidige temperaturen geen pretje.

Dat was het weer voor even. Over 7 dagen zijn we als het goed is in Abu Dhabi om de geladen schepen te lossen.

Fijne pasen en groetjes, Albert Jan

• 31 Maart 2013 - 23:23

Sander:

Lekker verhaal Ap, moeten we alvast gaan inzamelen voor het losgeld? Haha Ciao! Geniet ervan

• 01 April 2013 - 23:49

Nelleke:

Nou, spannende reis, net de Bob Eversboeken, zoals "Piratenkoorts in het Panamakanaal" of zoiets.
    Ik hoop dat je foto's hebt gemaak. En dat je straks veilig in Abu Dhabi landt, zonder chocoladevoeten enzo. Onze Pasen was koud, vandaag gelukkig eindelijk een zonnetje op het terras, wel weer als vanouds heeeeel gezellig! Groeten van allemaal, Nelleke

• 03 April 2013 - 18:52

ALy En Wim Dullemond:

Hè hallo AJ. Via oma kregen wij jouw stoere verhaal. Geweldig om allemaal mee te maken.
    Veel succes en hartelijke groet
    ALy en Wim

• 03 April 2013 - 21:18

Janneke:

Wow,
    Je moet maar durven!
    Als het goed is zijn jullie nu dus halverwege de reis naar Abu dhabi...
    Nou hopen dat je veilig daar aan komt (kun je daarna weer een bestemming van je lijstje schrappen)!
    Liefs,
    Janneke

• 07 April 2013 - 22:42

Marcchien Senior:

Hoy Albert Jan

Spannend hoor, de verhalen over eventuele piraten. Maar ik begrijp dat je nu in Abu Dhabi bent. Lekker warm zeker.
    Wel een verschil met het pontje van Gorinchem naar Sleeuwijk.
    Liefs, oma

• 10 April 2013 - 16:27

Floor:

Hoi Appie! Spannende verhalen hoor daar aan boord! Have fun en doe voorzichtig;)
    xx Floor